Sök bostad eller innehåll

Tips & nyheter

Birgitta Vitestam om hemkänslans vikt vid lägenhetsköp

"I annonser ser man ord som lättskött, fulländad, fräsch, moderniserad, topprenoverad, bra läge, stor altan, ljust och rymligt. Jag tänker att dessa beskrivningar troligen bygger på frågor som fastighetsmäklare får på visning, men frågan är vad som egentligen avgör och då kommer hemkänslan in. 

Jag hör ofta människor säga att lägenheter eller bostäder ser likadana ut i annonser. Bostäder blir opersonliga när de ses som vilka varor som helst. Om annonserna är opersonliga och bostäderna stylade och ser väldigt lika ut så ger det inte rättvisa åt något så komplext som bostadsköp.

Jag tror att en mer personlig marknadsföring skulle visa att fastighetsmäklaren hade ett större intresse av att människor skulle hitta ett hem. Det skulle också utöka fastighetsmäklarens profession. Om fastighetsmäklaren kan skapa känslan av att detta är en komplex produkt så kommer det också att medföra ett större förtroende för affären.

Om säljaren sen också fick berätta så skulle det kunna ge mer personlighet för köparen. Säljaren har levt där och anledningen till att personen flyttar är oftast inte för att bostaden inte fungerade. Genom berättelsen lämnas bostaden-hemmet över till några andra. Det ger ju mer liv åt huset eller lägenheten. Köparna får en beskrivning som hjälper dem att känna efter hur det kan bli i den nya bostaden och om det kan fungera som ett hem.

Hemkänslan måste ha sin utgångspunkt i varje enskild köpare, par eller familj.”

Genom att använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.