Nu är det dags att planera inför flytten: flyttstädning, flytthjälp och abonnemang som ska bytas eller förnyas. Enligt lag är det säljaren som ska städa om inget annat avtalats. Kom ihåg att det ställs stora krav på flyttstädningen, det är en noggrann städning av bostadens alla delar som inte kan göras på ett par timmar. Läs gärna mer om flyttstädning i vår information nedan.

Händer i detta steg

  • Mäklaren bevakar föreningens prövning av köparens medlemskap.
  • Mäklaren bevakar eventuella andra villkor (till exempel om att lån ska beviljas).
  • När alla villkor är uppfyllda betalas handpenningen ut till dig som säljare.
  • Mäklarjournalen färdigställs.
  • Förberedelser för lösen av lån.
  • Tillträdet bokas tillsammans med köparens bank.
  • Två veckor efter kontraktsskrivning får du ett mail med möjlighet att välja till vilken organisation du vill att vi skänker 100 kr.

Dags att flytta

Vad händer efter bostadsförsäljningen? När försäljningen är klar är det dags att planera inför själva flytten. Flyttstädning, flytthjälp och abonnemang som ska bytas eller förnyas – många av dessa saker kan du få hjälp med av våra samarbetspartners
Läs mer

Felansvar

Vad händer om ett eventuellt fel i bostaden skulle upptäckas och vem bär ansvaret?
Läs mer

Så får du koll på deklarationen

Att deklarera en bostadsaffär kan vara knepigt, tycker många. Det är mycket att hålla koll på rörande räntor, skattekonsekvenser och uppskov. Här får du lite tips på vad som är bra att tänka på när man ska deklarera en försäljning.
Läs mer

Ett tryggt hem för fler

På Fastighetsbyrån vill vi bidra till att så många som möjligt hittar hem att trivas i. Men långt ifrån alla i Sverige och världen har en trygg plats att kalla hem. Därför skänker vi 100 kronor för varje bostad vi förmedlar till BRIS, SOS Barnbyar och/eller Sveriges Stadsmissioner. Vilken organisation vill du att bidraget för din affär ska gå till? Glöm inte att göra ditt val.
Läs mer