Sök bostad eller innehåll

X3 2015

En lägenhet i tre versioner

Vad är egentligen ett hem och hur kan olika funktioner och lösningar anpassas efter olika målgrupper? Den frågan ställde sig 10 blivande inredningsarkitekter på Konstfack när de fick i uppdrag av Fastighetsbyrån att skapa tre versioner av samma lägenhet. Resultatet blev tre helt olika hem med nytänkande funktioner, kreativa lösningar och färgstarka uttryck.

I en rapport från den amerikanska designpsykologen Sally Augustin framgår det att bostadsspekulanter har svårt att visualisera det de inte ser och att bostadssäljare tydligt bör visa hur olika ytor kan användas på bästa sätt.

För att illustrera hur man kan skapa och visa olika funktioner i ett hem tog Fastighetsbyrån hjälp av 10 elever från årskurs 3 i inredningsarkitektur och möbeldesign på Konstfack. De fick i uppgift att skapa tre olika versioner av samma lägenhet utifrån målgrupp, funktion och visuellt uttryck.

Utifrån uppgiften och frågan ”Vad är ett hem” skapade Konstfackeleverna tre koncept; Det sociala hemmet, det aktiva hemmet och det lekfulla hemmet. Koncepten gav liv åt en tom, nyproducerad Skanskalägenhet i Bromma som sedan lades ut till salu. Se bostadsbeskrivning här.

Delar av inredningen finns till salu på Lauritz.com och alla intäkter går direkt till Stockholms Stadsmission.

Fastighetsbyrån har även gjort en undersökning om vilka funktioner som är viktigast för svenskar som planerar att köpa boende. Resultaten visar till exempel att matlagning och gemensamma måltider är viktigt för de allra flesta men även att olika målgrupper värderar olika funktioner. Här hittar du mer information om undersökningen.

 

Genom att använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.