Sök bostad eller innehåll

X3

Vetenskaplig homestyling

Nu används för första gången vetenskap för att slå fast om och hur home styling fungerar. På uppdrag av Fastighetsbyrån har den amerikanska designpsykologen Sally Augustin tagit fram rapporten Home styling - Använd designpsykologi för en snabbare försäljning och ett högre pris.

- Den här rapporten är den första som kopplar ihop designpsykologi med försäljning av bostäder. Och jag tycker det finns en stor relevans. Home styling fungerar om man använder principerna på rätt sätt, säger Sally Augustin.

Rapporten tar upp hur man påverkas av miljön på en visning och många praktiska exempel på hur man kan styla sitt hem för att optimera möjligheten att få en lyckad försäljning.

SÅ STYLAR MAN VETENSKAPLIGT

5 mål med homestyling:

  • Skapa ett positiv första intryck – entré och miljö utanför bostaden viktigt.
  • Spekulanten ska känna sig trygg och avslappnad och direkt kunna visualisera olika funktioner i bostaden och sitt liv där.
  • Få bostaden att tilltala den mest troliga målgruppen mest och passa ihop med område och arkitektur.
  • Skapa en särskiljande känsla i bostaden som spekulanten minns.
  • Spekulanten ska få en positiv känsla av vem nuvarande ägare är – men inte få veta för mycket.

5 tips från rapporten: 

  • Se till att färgers nyans, mättnad och ljusstyrka hör ihop i hela bostaden. Undvik helvitt och gult.
  • Använd naturliga material för att skapa ett lugn. Ha gröna växter men max fyra i varje rum.
  • Skapa balans, undvik rörighet och mixa inte allt för många mönster.
  • Skapa visuella blickfång som ger rätt associationer.
  • Skapa tydliga avgränsade områden, kan vara i samma rum, med olika separata funktioner.

 Ladda ner rapporten här>>

Sally Augustin är filosofie doktor i psykologi och är yrkesverksam som
designpsykolog. Under sitt yrkesliv har hon skaffat sig stor erfarenhet av att ta fram och skapa rum, objekt och tjänster som använder sig av designpsykologiska principer. Hon har tidigare bland annat uppmärksammats i medier som The New York Times, The Wall Street Journal, Forbes, Psychology Today och Huffington Post.

Genom att använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.