Genom att använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.

Sök bostad eller innehåll

X3

Forskningen som höjer priset på bostaden.

Hur mycket påverkar egentligen en skål med lime slutpriset och vill alla bostadsspekulanter ha det ljust och fräscht? För att reda ut vad som verkligen fungerar och hur vi påverkas av stylingen i en bostad har nu Fastighetsbyrån tagit hjälp av amerikanska designpsykologen Sally Augustin. Hon har undersökt ämnet ur ett vetenskapligt perspektiv och tagit fram rapporten Home styling - Använd designpsykologi för en snabbare försäljning och ett högre pris.

Rapporten visar att home styling fungerar – men bara om det görs på rätt sätt. Grunden är att bostadsköpare blir känslomässigt påverkade, både medvetet och omedvetet, av miljön på en visning vilket i sin tur påverkar köpviljan. Och att man på olika sätt, genom styling, kan påverka vilken känsla de får och hur de kan visualisera sig själva i bostaden. Läs mer om rapporten här.

För att testa rapporten i verkligheten gav vi den till tre av Sveriges främsta inredningsstylister: Hans Blomquist, Tina Hellberg och Mikael Beckman. Med inspiration från rapporten har de gjort varsin styling av en lägenhet till salu på Linnégatan 17 i Stockholm. Resultatet blir tre olika tolkningar av samma yta, som både visar stylisternas personliga stil men också hur fakta från rapporten kan användas i praktiken.

Lägenheten såldes direkt efter visning för 5 950 000 kr. Ett år innan var samma lägenhet ute till försäljning, ostylad, och högsta budet som kom var då 4 800 000 kr. Värdeökningen på ett år blev alltså långt över snittet för området.

Mer information bilder om de olika stylingarna: Hans Blomquist, Tina Hellberg och Mikael Beckman