Sök bostad eller innehåll

Nyproduktion

Case Ragnhilds kulle

Samarbetspartner
NCC

Objekt & uppdrag
Brf Ragnhilds Kulle, 42 st. bostadsrättsradhus och Brf Grand Central, 42 st. bostadsrätter. Säljstart Ragnhilds kulle hösten 2014 och Grand Central december 2014.

Bakgrund
NCC föredrar i vanliga fall att jobba med egna säljare. Därför var det extra roligt när de kontaktade oss på Fastighetsbyrån att samarbeta kring två projekt som skulle dra igång i Södertälje. I det ena lägenhetsprojektet – Grand Central – har de en egen ansvarig säljare som jobbar med oss som samarbetspartner. I det ena projektet har vi totalansvar för försäljningen. 

Utmaningar
Båda projekten är stora med många enheter, samtliga radhus har samma storlek vilket är en extra utmaning. Eftersom de är nyproducerade bostadsrättsradhus har de i regel lite högre avgifter och konkurrerar i högre utsträckning med friköpta bostäder.

Tillvägagångssätt
I radhusprojektet Ragnhilds Kulle hanterar Fastighetsbyrån Södertälje hela upplägget och ansvarar fullt ut för försäljningen. Vi har tillgång till och kan logga in i NCC:s egna system för att kunna bearbeta deras kunder direkt. En möjlighet som fungerar som ett bra komplement till vårt eget stora spekulantregister. 

I det andra projektet, Grand Central, har NCC en egen ansvarig säljare. Här fungerar vi som nära samarbetspartner och säljstöd. När NCC har sålt det antal bostäder som krävs för byggstart, kommer Fastighetsbyrån att ta över ansvaret för försäljningen. 

NCC jobbar alltid med att först fånga in intresseanmälningar via den egna hemsidan. De som anmäler sig där blir inbjudna till en VIP-säljstart, där det bjuds på tilltugg, dricka och hela projektet presenteras grundligt. Två till tre dagar efter VIP-säljstarten öppnas telefonslussar under två timmar, då kunder kan ringa och lämna intresse för den bostaden de vill köpa. 

Det här är ett sätt att skapa lite spänning och hög förväntan, kunderna vet inte hur många som ringer eller hur intresset ser ut. Då är det först till kvarn som gäller. 

Säljaren ringer därefter upp spekulanterna och bokar tid för bokningsavtal eller förhandsavtal.

Först efter att VIP-köparna gjort sina val börjar NCC marknadsföra projektet på Hemnet och övriga kanaler. 

Andra steg i säljprocessen:

• Förannonsering i tidningarna under några veckor, varefter vi samlade in intresseanmälningar

• Hemsida för projektet, dock läggs inte priser ut förrän efter VIP-säljstarten. Här fångas så många intressenter som möjligt in i ett tidigt skede.

• Byggnadsmodell på vårt kontor som gav kunder en ”riktig” känsla av hur boendet skulle se ut.

• Säljstartdag där vi bjöd på tilltugg och informerade om projektet tillsammans med byggherren, arkitekten och föreningen. Banken var också på plats för att svara på frågor.

• Löpande ”visningar” och öppet hus på vårt kontor för alla som ville ha mer information. 

Resultat
Båda projekten är nyligen påbörjade och försäljning pågår för fullt.

Tips
• I alla nyproduktioner är det viktigt att få ett antal köpare som tecknar avtal i början, för att attrahera fler. Det kan nämligen vara svårt att få köpare att våga vara först. Därför är det bra att locka med något. 

• Byggstartsevent är ett uppskattat och trevligt sätt att skapa uppmärksamhet kring projektet. Vi annonserar i tidningen om att det är dags för första spadtaget eller är dags för husmontering. Självklart bjuder vi även in alla som har köpt bostad i fastigheten. Under eventet bjuder vi på kaffe, bulle och en ”goodie bag” med material, mössa med tryck eller liknande.

 

Genom att använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.