Sök bostad eller innehåll

Nyproduktion

Case Hemgården

Samarbetspartner
Hemgården Byggnadsaktiebolag

Objekt & uppdrag
Brf. Ekgården, säljstart av 73 bostadsrätter (parhus, radhus, lägenheter) i april 2012. Husen byggdes av Moelven.

Bakgrund
Hemgården kontaktade Fastighetsbyrån Södertälje för att få hjälp med försäljning av bostadsrätter som planerades att bygga. 

Utmaningar
Ett önskemål från Hemgården var att vi skulle hantera köparnas val av tillval. Det är normalt inget vi skulle rekommendera; det finns en risk att något går fel när en tredje part ska hantera informationen. Det är ett tidskrävande jobb där mycket data måste föras in manuellt i speciella dokument. Men med bra struktur och effektiv kommunikation mellan oss och Hemgården lyckades vi lösa det på ett bra sätt. 

Tillvägagångssätt
Inledningsvis diskuterades offert och upplägg för projektet. Därefter presenterade Hemgården sina byggplaner och vi fick möjlighet att komma med idéer och nya infallsvinklar baserade på våra erfarenheter av området. 

En stor fördel i projektet var att Hemgården var ordentligt förberedda och strukturerade. På så sätt kunde vi fokusera på att finslipa erbjudandet utifrån våra kunskaper om bostadsmarknaden i området. Dessutom var Hemgården villiga att investera ordentligt i marknadsföring, vilket självklart gjorde försäljningsarbetet lättare. 

I det här projektet använde vi ett erbjudande vid säljstart: om man tillhörde de 50% av köparna som tecknade först, fick man avgiftsfritt i 12 månader. Det var ett mycket lyckat grepp. 

Andra steg i säljprocessen:

• Förannonsering i tidningar under några veckor, varefter vi samlade in intresseanmälningar

• Komplett hemsida med tydlig information om projektet

• Byggnadsmodell på vårt kontor som gav kunder en ”riktig” känsla av hur boendet skulle se ut.

• Säljstartdag där vi bjöd på tilltugg, vi hade ansiktsmålning för barn och informerade om projektet tillsammans med byggherren, arkitekten och föreningen. Banken var också på plats för att svara på frågor.

• Löpande ”visningar” och öppet hus på vårt kontor för alla som ville ha mer information.

• Byggstartdag med event för intresserade och de som redan tecknat avtal (se mer under Tips). 

Resultat
Mycket lyckat, flera förhandsavtal skrevs direkt. 75 % av alla bostäder såldes på sex månader. 

Tips
• I alla nyproduktioner är det viktigt att få ett antal köpare som tecknar avtal i början, för att attrahera fler. Det kan nämligen vara svårt att få köpare att våga vara först. Därför är det bra att locka med något. 

• Byggstartsevent är ett uppskattat och trevligt sätt att skapa uppmärksamhet kring projektet. Vi annonserar i tidningen om att det är dags för första spadtaget eller är dags för husmontering. Självklart bjuder vi även in alla som har köpt bostad i fastigheten. Under eventet bjuder vi på kaffe, bulle och en ”goodie bag” med material, mössa med tryck eller liknande.

Genom att använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.