Sök bostad eller innehåll

Nyproduktion

Case - NCC Racketen

Kontor
Fastighetsbyrån Bromma

Samarbetspartner
NCC

Objekt & uppdrag
Försäljning av 44 exklusiva lägenheter i Brf. Racketen intill SALK-hallen vid Alviks Torg. Inflyttning sommaren 2014. 

Bakgrund
NCC fick tillfälle att köpa loss en parkering i området kring SALK-hallen, den berömda tennishallen i Bromma där bland annat Björn Borg fostrats. 

På området valde NCC att bygga ett riktigt flaggskepp: 44 exklusiva lägenheter för en målgrupp som vill njuta lite extra. Närheten till city och samtidigt det lokala utbudet av torgliv, butiker, strandpromenad, båtplatser, strandpaviljong och tennishallen lämpar sig extra bra för en lite mer kräsen målgrupp. 

Inledningsvis skötte NCC allt själva. Men när försäljningen inte tog fart, inledde man istället ett samarbete med Fastighetsbyrån i Bromma som säljpartner. 

Utmaningar
Som i de flesta nyproduktionsprojekt var den stora utmaningen att få de första köparna att skriva avtal. Ingen vill vara först att ta beslut, men när flera redan har köpt blir det betydligt lättare för resten att haka på. 

Ytterligare en utmaning i ett sådant här exklusivt projekt är att hitta rätt köpare – en uppgift som visade sig passa utmärkt med Fastighetsbyråns kontaktnät i målgruppen.  

Tillvägagångssätt
Fastighetsbyrån i Bromma har ett perfekt läge för projektet – mitt emot det nya huset! Med utsikt över det nya bostadsområdet var det lätt för oss att skapa en tydlig bild för intresserade kunder. Tack vare den unika möjligheten kunde vi jobba på ett annorlunda och lite nytänkande sätt. 

Vi hade en försäljningsansvarig mäklare på kontoret som samordnade och styrde projektet. Dessutom anlitade vi engagerade mäklarstudenter som vi utbildade till visningsvärdar specifikt för det här uppdraget. På så sätt kunde vi hålla öppna visningar två gånger i veckan för att uppnå maximal exponering och kundkontakt. 

Under hela försäljningen kunde vi dra nytta av vårt stora spekulantregister, där vi samarbetar med övriga kontor för att hålla koll på vilka köpare som är intresserade av området. Dessutom gjorde vi riktade utskick till specifika villaområden i Bromma tillsammans med NCC. På så sätt fick vi en ännu bättre uppmärksamhet för projektet inom utvalda grupper. 

Resultat
Resultatet av samarbetet blev mycket bra. Att ta in dedikerade visningsvärdar som extra stöd till vår säljansvarige visade sig vara ett lyckat drag. Alla lägenheter såldes på 18 månader, vilket uppfyllde NCC:s högt satta försäljningsmål. 

Tips
• Våga tänka annorlunda när projektet kräver det. I liknande exklusiva försäljningar kan det till exempel vara en bra idé att förstärka med engagerade visningsvärdar på det sätt vi gjorde här. Att kunna erbjuda två öppna visningar per vecka skapade en enorm tillgänglighet för målgruppen. Det var tveklöst en av anledningar till att vi lyckades så bra.

 

 

 

 

 

Genom att använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.