Sök bostad eller innehåll

Content

Trendspaning från Formex 2016 – det äkta och personliga i fokus

Den 24-27 augusti var det dags för Formex på Stockholmsmässan – den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign. Som Sveriges största mäklare var vi givetvis på plats för att hämta inspiration och snappa upp nya influenser. Vår egen medarbetare Mathilda Karlsson bjuder här på en exklusiv trendspaning. Förutom att vara kontorschef på Fastighetsbyrån i Växjö är Mathilda även inredningsstylist.

Vad är ditt övergripande intryck från mässan?
”Mässans tema var Nordic Me, vilket märktes tydligt. Det var mycket fokus på det personliga, äkta och hållbara valet. Lite enkelt uttryckt kan man säga att slit och släng har bytts ut mot mer medvetna val, med mindre perfektion och istället närproducerad äkthet. Man tänker i en större helhet än tidigare, och är väl medveten om materialval och hur produkterna tillverkas.”

Vilka trender gäller i inredningen i höst?
”I färgsättningen handlar det framför allt om dova, mustiga kulörer. Tänk brända, rödbruna terrakottatoner. Vi rör oss bort från det klassiskt ’ljusa och fräscha’ och vågar ta ut svängarna mer i färg och mustighet. Det är en trend som var genomgående under mässan och jag såg flera montrar som var komponerade med just det i åtanke.”

Några särskilda material som stack ut?
”Ja, de material jag såg mycket av var glas och speglar i alla dess former och uttryck. Just glas är ju vackert och tidlöst. Sedan var det en hel del sten och kalksten; jag tyckte mig ana att den populära marmorn på sina ställen ersätts av konststenen terrazzo. Trendrestaurangen som Tina Hellberg komponerat med en fantastisk pricksäkerhet var ett bra exempel på hur man kan kombinera de olika materialen i de färger som är aktuella i höst. Både material och färgval matchade på ett utomordentligt sätt trenderna jag nämnde ovan.”

Om du får välja ett par favoriter från mässan, vad blir de?
”Oj, svårt. Det finns mycket att inspireras av. Men en sak som definitivt hamnar på önskelistan är de skulpturer i fint ståltrådsnät som skapats av duktiga Johanna Forsberg som ställde ut på Young Designers. Det tunna nätet släpper igenom ljus och ger magiska skuggmönster, samtidigt som det känns maffigt och mäktigt. Jag kommer att låta en skulptur ta plats och få tala sitt eget språk i mitt hem inom en snar framtid!

En annan favorit blev all vacker keramik som känns både välarbetad och personlig. Jag blir sugen på att ha en alldeles egen, personlig uppsättning hemma där inte alla fat är så där perfekt runda och i exakt samma kulör – kanske att de till och med är brända vid olika tillfällen. Jag ser framför mig hur man kan laborera och få till de mest magiska dukningar och upplägg på sådana fat.”

Se mer bilder från Mathilda och inspireras av Fastighetsbyrån på Instagram!
@Fastighetsbyran
@eIsasrum


Om Formex
Formex startade 1960 och anordnas två gånger per år. Formex har cirka 850 utställare per mässa med produkter inom inredning, presenter, design, barnprodukter, mode och accessoarer, med mera. Här samlas nationella och internationella inköpare, agenter, grossister, importörer, formgivare, producenter och media från hela inrednings- och presentbranschen.

Till Formex kommer runt 23 000 besökare och 800 medierepresentanter varje gång. Förutom möjligheten att göra affärer, mötas och se nyheter, bjuder mässan på trender, inspiration och kunskap i form av utställningar och föredrag.
(Källa: Formex.se)

Genom att använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.